Interview: Joris Petterson

Reportages banner
MoodofMusic_1

Kort geleden bezocht een delegatie van Off Tune in Eindhoven de Dutch Design Week, waar het werk Mood Of Music, een project van de afstuderende ontwerper Joris Petterson, veel indruk maakte. “Muziek is meer dan alleen geluid,” aldus Joris Petterson. “Muziek is een beleving; het is als een sfeer.” Off Tune sprak de designer over zijn design.

Nu albums en platen spelers plaats maken voor digitale afspeellijsten, missen we een tastbare en visuele context wanneer we in huiselijke omgeving naar muziek luisteren. In reactie hierop nam Petterson de thema’s waarop afspeellijsten zijn samengesteld als startpunt voor Mood of Music.

Achtergrond en Inspiratie
Sinds de digitalisering is er een deelcultuur ontstaan waarin we als consument muziek online streamen. Op online platforms delen we opnames, maar belangrijker nog, afspeellijsten. Anders dan bij de CD of andere fysieke geluidsdragers, worden deze selecties niet meer gemaakt op basis van artiest of album, maar aan de hand van een sfeer. Spotify is een van de voorlopers in deze ontwikkeling. Hier vinden we lijsten onder benamingen als; Dark&Stormy, Harlem Jazz Club, Lazy Sunday Morning en Coffee Bar. Oftewel in plaats van een nummer of album, zetten we een ambiance op. Tot op de dag van vandaag konden we deze sfeer vervolgens echter alleen horen. Mood of Music verrijkt deze ervaring. Ter illustratie; Bij Dark&Stormy zullen we blauwtinten krijgen en de zilte geur van de zee ruiken. Krakerige live-opnames uit Harlem zullen worden ondersteund door bijvoorbeeld de geur van whisky en sigaren.

MoodofMusic_5
© Joris Petterson

Hoe het werkt
Vanaf je laptop, telefoon of tablet stuur je de volledig draadloze luidspreker aan. Scroll door je bibliotheek, kies je gewenste afspeellijst en de droomwereld komt tot leven. Automatisch destilleert Mood of Music de kleuren uit de afbeelding die gekoppeld is aan een afspeellijst. Vervolgens worden deze kleuren benaderd door de licht-module. Via een linkje kan de gebruiker tevens direct de geadviseerde geur bestellen. Door deze geur-vloeistof in de module te plaatsen beleef je je favorieten lijsten met drie zintuigen. Je hoort, ruikt en ziet de ambiance.

De transparante luidspreker in de vorm van een oude grammofoon laat niet meer alleen de sfeer horen, want naast geluid produceert de installatie ook licht, kleur en geur. En dat allemaal afgestemd op de geselecteerde muziek en sfeer. Mood of Music versterkt de ervaring van het luisteren naar muziek door het prikkelen van meerdere zintuigen. Zo kan de consument de sfeer van een harlem jazz club nabootsen of het gevoel van een picknick in het park creëren. Off Tune sprak de designer achter Mood Of Music, Joris Petterson, over zijn project.

© Joris Petterson
© Joris Petterson


Kun je, in ‘normale mensentaal’, uitleggen wat Mood Of Music precies is en hoe het product werkt?
“Mood of Music is conceptueel ontwerp voor een muziekinstallatie die gekleurd licht en geur gebruikt om de beleving van muziek te versterken. Op je laptop, telefoon of tablet kies je een afspeellijst (bijv. via Spotify). De installatie speelt vervolgens de muziek van de lijst af en kiest op basis van de gekoppelde afbeelding de juiste kleur bij de muziek. Daarnaast krijg je advies welke geur bij je muziek past. Deze kan je direct bestellen in de vorm van een geur-olie en in de installatie plaatsen.”

Wat is de inspiratiebron voor Mood Of Music?
“De ontwikkelingen die ik zag naar aanleiding van de digitalisering van de muziek. Het feit dat we muziek niet meer uitkiezen- en samenstellen op basis van artiest (of album) maar op basis van een sfeer. Daarbij vond ik het jammer dat ik die sfeer vervolgens alleen maar kon horen.”

Er is ontegenzeggelijk een ontwikkeling gaande in de muziekwereld. Vind je de ontwikkeling van vinyl en CD naar Spotify en dergelijken positief of negatief?
“Dit vormde de inspiratiebron voor mijn project, dus uiteraard positief. Het is een totaal andere manier van muziek luisteren. Ik zie het dan ook niet zo sterk als of/of. Het grote voordeel aan de digitalisering is dat we zelf muziek kunnen samenstellen zoals bijvoorbeeld een dj dat doet. We kunnen onze eigen afspeellijsten maken. Daarnaast was het nooit zo makkelijk om nieuwe (of oude) muziek te ontdekken. Een half uurtje rondzwerven op platforms als Spotify geeft verrijkt je muziekbibliotheek al enorm. Zelf vind ik het bijvoorbeeld heerlijk om zo oude soul en jazz te ontdekken. Dat zou stukken lastiger zijn wanneer ik al die muziek had moeten kopen, nu geeft mijn abonnement mij toegang tot een bijna oneindige bibliotheek.

Daarnaast struin ik ook nog altijd graag door een kringloop op zoek naar leuke cd’s en ik zet ook met plezier nog een cd op. Het geeft -zeker met vinyl- een andere sfeer, een ander ritueel, een andere luister beleving. Fysieke geluidsdrager zet ik geloof ik meer op om naar te luisteren terwijl Spotify mij meer een ambiance/achtergrondmuziekje geeft. Ik gebruik ze dan ook nog graag naast elkaar.”

MoodofMusic_3b
© Joris Petterson


Hoe verliep het creatieve proces van Mood Of Music? Hoe is de verhouding tussen het werken aan concept en het werken aan het design?
“Een groot deel van de ontwikkeling van Mood of Music bestond uit het onderzoeken van zintuigprikkelingen. “Hoe kunnen we muziek middels andere zintuigen ervaren”. Hiervoor ben ik bijv. naar Sencity, een muziekevenement voor doven en slechthorenden, waar ze de emotie van muziek omzetten in vele zintuigprikkels. Een bijzondere ervaring. Bij optredens en evenementen zijn we al veel meer gewend aan het ervaren van muziek middels andere zintuigen, denk aan de lichtshows bij concerten. Ondertussen voerde ik een onderzoek naar het verleden van muziek met het vraagstuk “hoe ziet muziek eruit”. Ik wilde af van de gestapelde stereo installatie en muziek (weer) een eigen vorm geven. Uiteindelijk was -evenals in het concept- het zintuiglijke aspect het belangrijkste en volgde het ontwerp hierop. Het was 70 om 30.”

Geloof je dat het concept achter Mood Of Music ooit op grote schaal in de praktijk bruikbaar zal zijn?
“Zelf geloof ik erin dat het concept veel kans heeft op de markt, hoe groot die schaal is is moeilijk te zeggen, maar ik zie het concept als een inspiratiebron voor de muziekindustrie om opnieuw te kijken naar de ervaring van muziek in de huiselijke omgeving.”

© Joris Petterson
© Joris Petterson


Ben je van plan verder te gaan met de ontwikkeling van Mood Of Music en vergelijkbare producten of richt je je op een ander vlak van de designwereld?
“Momenteel ben ik eerste stappen aan het zetten met de industrie om te zien of er mogelijkheden zijn voor Mood of Music. Graag zou ik hem op de markt brengen als eerste vertaling van mijn concept. Dit zal vermoedelijk niet op hele grote schaal zijn maar dat moet nog duidelijk worden. Ik vind het nog een bijzonder leuk concept om aan te werken dus ga er zelf in ieder geval op door. Mood of Music is pas het topje van ijsberg voor mijn gevoel. We kunnen nog veel gaan doen en zien op dit gebied vermoed ik.”

Wat is het beste album dat in 2014 verscheen?
“Laat ik die vraag eens omdraaien naar het concept van Mood of Music. Ik heb denk ik wel het meest genoten van Blues Roots een afspeellijst van Spotify gemaakt in december 2013. Deze lijst brengt je met o.a. Son House en Robert Johnson weer terug naar de begindagen van de blues.”

Beluister hieronder de Spotify-playlist Blues Roots, of bezoek de officiële website van Joris Petterson voor meer informatie over Mood Of Music én zijn andere projecten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s