ALBUM REVIEW: RHODES – Wishes

RHODES EKKO-9

David Rhodes, alias RHODES, de Britse singer-songwriter die tot twee jaar geleden geen enkele noot had gezongen, bracht op 18 september zijn debuutalbum Wishes uit. Lang daarvoor sprak Off Tune met hem in een klein café in Amsterdam. Toen sprak hij al over zijn album, dat naar eigen zeggen niet alleen muzikaal product, maar ook een verhaal zou worden.

Een verhaal, dat is het zeker geworden. Rhodes begint zijn album met het nummer Intro, dat je meteen diep meeneemt in een zwart gaat waarin hij zijn bedoelingen duidelijk maakt. ‘I don’t want to fade away’, zingt hij, en hij meent het, want het eerste nummer snijdt direct in de ziel, als een warm mes door de boter.

RHODES EKKO-10

Dan volgt met Close Your Eyes, eerder al een geslaagde single, misschien wel dé hit van het album. Het nummer is krachtig, niet alleen op muzikaal gebied, maar ook tekstueel. RHODES geeft hoop aan de hopelozen. Zijn muziek is groots en zwaar, maar heeft altijd een optimistisch randje.

RHODES is gekwetst, diep gekwetst. Een andere verklaring voor duistere tracks als Somebody, Your Soul en Losing It kunnen we in ieder geval niet bedenken. De duisterdere kanten van het album dragen een wat abstractere sfeer met zich mee. Dit moeten de soundscapes waar RHODES het in het bovengenoemde interview over had. RHODES gebruikt zijn stem optimaal in het eerdergenoemde Losing It. De track laat een wat psychedelischer geluid horen dan de rest van het pop-geörienteerde album en valt daardoor enigszins buiten de boot.

RHODES EKKO-19

Na regen komt dan, ook bij RHODES, zonneschijn. Vanaf track Better komt op het album een einde aan de droevigheid en laat Rhodes zijn lichte kant zien. Alsof het de slotzin van een sprookje betreft, draagt de laatste track de titel Love Live On. Andere opvallende nummers op de uitgebreide plaat zijn de fraaie Taylor Swift-cover (dat schijnt een trend te zijn, toch Ryan Adams?) Blank Space en het hitgevoelige Let It All Go, een samenwerking met de vrouwelijke equivalent van RHODES, tienerster Birdy.

Met Wishes laat de jonge David Rhodes, die onlangs live imponeerde in het Utrechtse EKKO, niet alleen zijn muzikale maar zeker ook zijn emotionele kwaliteiten zien. Meerdere thema’s en emoties spelen een belangrijke rol op dit indrukwekkende debuut, waarmee de sympathieke Brit de weg naar een gouden toekomst plaveit. Een plekje op de line-up Pinkpop 2016 lijkt een formaliteit.

Foto’s: RHODES in EKKO, door Hannah Jacobs.