ALBUM REVIEW: The Maccabees – Marks To Prove It

ALBUM REVIEW
The Maccabees
Marks To Prove It
(Fiction Records)

Macca2

Eindelijk zijn ze terug! De Londense band The Maccabees komt drie jaar na Given It To The Wild met hun nieuwe album, Marks To Prove It. Ze hebben dus ruim de tijd genomen om een piekfijn album te maken. Is dat gelukt?

Het eerste nummer toont overduidelijk de rockkant van de band. Titelgever Marks to Prove It knalt direct eruit. Een catchy zanglijn, twee gitaarlijntjes, flinke drums. Een klassieke energievolle track. Maar dan, tegen alle verwachtingen in, wanneer je het tweede nummer luistert, Kamakura, wordt je meegezogen in een zee van zorgeloosheid. Deze track is rustig, zuiver en heeft weinig amplitude. The Maccabees gaan tegen alle verwachtingen in.

Met Ribbon Road komt er wat energie terug. Toch blijft de track vrij netjes, in tegenstelling tot eerdergenoemde albumopener. Tot aan het achtste nummer is de luisteraar in een trance van melancholiek en zorgeloosheid tegelijk. Het bijzondere dat The Maccabees hebben veroorzaakt is complete verwarring: moeten we verdrietig worden? Of is het nummer gewoon heel rustgevend? Eigenlijk maakt het helemaal niet uit. Het enige wat je hoeft te doen is je hoofd leegmaken en je mee laten voeren door de rustgevende stem van Orlando Weeks.

Macca1

Dit is het vierkoppige stel hun vierde officiële album. Sinds ze actief zijn in 2004 is hun discografie erg variërend: van catchy liedjes op Colour it in naar krachtige rock op Wall of Arms en een indie geluid op Given to the Wild zijn ze nu de rustige kant op gegaan met Marks to Prove It. Hoe ziet de rest van het album eruit?

De eerste energievolle track komt op het einde naar boven met WWI Portraits. Hierna volgen twee tracks die meer aansluiten bij het rustige middenstuk. The Maccabees weten een perfecte balans te maken tussen rustige tracks en energievolle tracks, zodat het niet een melancholische trance wordt, maar ook geen rockende plaat. Het genre van de Londenaren is hierdoor bijna niet te bepalen, wat hun originaliteit enorm versterkt.

The Maccabees gaan met hun tijd mee. Iemand zou kunnen zeggen dat ze niet weten wat ze willen, maar dat weten ze wel. Het vereist durf en een leap of faith of nummers als River Song uit te geven. Dat is iets wat niet alle bands hebben. Deze gasten zijn de originaliteit zelve.