ALBUM REVIEW: Mount Rushmore Safari – Songs For Ones Who Break

ALBUM REVIEW
Mount Rushmore Safari
Songs For Ones Who Break

“We stepped out of the dark and into the light with this new album” is de slagzin van hun nieuwe plaat. Mount Rushmore Safari, een Deense rockband, heeft het over een andere boeg gegooid. Eerder sprak Off Tune Andreas Sorgenfrei, de frontman van de band, over zijn album. Het album zou een meer natuurlijke en minder electronische vibe hebben. Laten we eens kijken.

Met Minute We Decide profileert de band zich als vrij uniek. Het bijzondere aan dit nummer is dat het tegelijkertijd een hit in de ’90s geweest zou kunnen zijn, en tegelijk heeft het kenmerken voor een goed poprock nummer van nu. Tegelijkertijd zijn de teksten van Mount Rushmore Safari een verborgen talent. Metaforen als “We say goodbye to spring, invite the winter in to stay, from summer into fall” spreken tot fantasie bij de luisteraar. Krachtig en sfeervol zijn twee duidelijke kenmerken van het eerste nummer op de plaat. Zal dat zo blijven?

Voorlopig wel. River of Light is het gevoel van euforie vertaald in muziek. Meer vrolijkheid kan er niet bij. Dan komt Afterlife: het levende bewijs dat de band “out of the dark and into the light” is gestapt. Hier klinkt een geluid dat we heel lang niet meer hebben gehoord: Een gitaar met distortion in combinatie met een rockende solo, waarna de zanger (Andreas Sorgenfrei) met volle overgave zingt over verscheurde liefde. Typisch jaren ’90-’00, wat deze band een eigen geluid in deze tijd geeft.

Minder krachtig, meer emotie. Waltz of the Antichrist neemt je mee naar een zee van melancholiek en tegelijk hoop. Nummer 7 is een track die we al eerder gehoord hebben. Seaside is al eerder uitgegeven in single-vorm, waarin het begin van een natuurlijke sound al goed te horen was. Tot nu toe heeft Mount Rushmore Safari zich aan zijn woord gehouden.

Sound of Love duurt 4 minuten en 20 seconden. Niet voor niets, want je wordt als een drug gezogen in dit nummer, je voelt je zweverig, je voelt je goed. Een heerlijk 420 nummer.

De track Song For Ones  Who Break (niet te verwarren met de albumnaam) symboliseert het algehele geluid van het album. Rock in zijn puurste vorm. Het album eindigt met Lust, een nummer dat redelijk rustig begint en met een knaller eindigt. “It’s better to fade out than to fade away” zei ooit een rocklegende, en daar had ‘ie helemaal gelijk in.

Deze Deense band heeft zich aan zijn woord gehouden en meer geleverd dan verwacht werd van ze. Eindelijk weer een band die all natural zijn muziek maakt, geen synthesizers, geen computers, geen buitenaardse geluiden. Gewoon rock. En dat is iets wat de muziekscene va nu nodig heeft.

Mount Rushmore Safari is 14 november te zien in ACU, Utrecht.